Színházi beszélgetések – sorozat
A Színházi beszélgetések sorozat 2022. decemberében azzal a céllal indult, hogy a kortárs független színház képviselőivel a terület múltjáról, jelenéről és lehetséges jövőjéről gondolkodjunk. Ezt a célt azért választottuk, mert szeretnénk összekötni a kutatás által feltárt múltbeli jelenségeket a jelennel. Így a beszélgetések alanyai elsősorban a független terület képviselőiből, illetve olyan szakemberekből kerülnek ki, akik a terület működését régóta figyelemmel követik.
Színházmenedzsment a gyakorlatban
Meghívott vendég: Barda Beáta
A beszélgetést vezette: Sándor Panka
2024. május 9.
………
Színház a láthatóság határán – A Szentkirályi Színházi Műhely
Meghívott vendég: Monori Lili, Székely B. Miklós, Székely Rozália
A beszélgetést vezette: Kalmár Balázs
2024. március 14.
Az 1980-as években létrejött Szentkirályi Színházi Műhely a késő Kádár-korszak és a rendszerváltás utáni színházi élet független szférájában egy különleges helyet elfoglaló kísérleti műhely (volt). A Műhelyt Monori Lili és Székely B. Miklós alapították, lányuk, Rozália nagyon korán becsatlakozott a csoport munkájába. Beszélgetésünkben igyekszünk áttekinteni a Műhely működésének történetét, belső dinamikáit, tisztázni hatását a jelen magyar színházára.
Színikritika: kortárs kihívások
Meghívott vendég: Herczog Noémi
A beszélgetést vezette: Deres Kornélia
ELTE BTK, 2024. április 4.
Mit csinál egy színházi mindenes? 1. – Beszélgetés Nánay Istvánnal az “amatőrökről” és sok minden másról…
ELTE BTK, 2022. december 2.
A beszélgetést vezette: Imre Zoltán
Nánay István (1938-) színházkritikus, színháztörténész, egyetemi oktató.
Több évetizede követi a hivatásos és a nem-hivatásos színházak hazai történetét, számos cikk, tanulmány és kritika szerzője. Jelen beszélgetésben, egy lehetséges életinterjú első részében, Nánay István életrajzi eseményeit érintve beszélgettünk az Egyetemi Színpadról, a Gamma Művekről, kulturális újságírásról és még sok minden másról.
Beszélgetés Kulcsár Viktóriával és Böröcz Judittal (zoom)
A beszélgetést vezette: Mátravölgyi Dorottya és Hidi Boglárka
Böröcz Judit 2007 óta tevékenykedik kulturális területen nemzetközi kapcsolatok (BCE) és színháztudomány (KRE) háttérrel. Dolgozott többek között a Trafó Kortárs Művészetek Házában, a Kortárs Drámafesztiválnál és a dunaPart csapatában. Jelenleg a FÜGE nemzetközi tevékenységét alakítja és szabadúszó kreatív producer, kutató, előadóművészeti és multidiszciplináris projektek társalkotója. Tagja a holland-magyar SPACE művészeti kollektívának. Volt a New York-i Dance Theatre Workshop ösztöndíjasa, Leonardo és Grundtvig programok keretében Bukarestben közösségi művészeti projektjeiben vett részt, a CIFAS Producer Akadémiai 2022 résztvevője.
Rozgonyi-Kulcsár Viktória színháztörténész, kulturális menedzser. 2010-ben indította útjára több produkciós menedzser összefogásában a Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesületet, amely azóta is ernyő-szervezetként és produkciós irodaként aktívan dolgozik a független előadó-művészeti területen dolgozókért. 2012. októberében nyitotta meg kapuit a FÜGE üzemeltetésével a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház buda belvárosában, amely 6700nm-en ad otthont többszáz szabadúszó művésznek, több mint 60 színházi, táncegyüttesnek és vizuális csoportnak, civil szervezetnek. Jubileumi évadára budai színházzá nőtte ki magát a Jurányi, amely meghatározó kulturális bázisa lett a hazai kortárs színházi életnek.
Beszélgetés Schilling Árpáddal a Krétakörről és az érdekképviseletről (zoom)
2023. február 10.
A beszélgetést vezette: Imre Zoltán
Schilling Árpád színházrendezővel, a Krétakör Színház alapítójával a Krétakör 2008-as váltásáról, a Krétakör projekt-alapú működéséről és a Független Előadóművészeti Szövetségben végzett érdekképviseleti munkáról beszélgettünk.
Beszélgetés Rihay-Kovács Zitával
ELTE BTK, 2023. március 9.
A beszélgetést vezette: Deres Kornélia
Dr. Rihay-Kovács Zita jogásszal a Biztonságos terek elnevezésű projekt kapcsán beszélgettünk a munkahelyi visszaélések kezelési lehetőségeiről, megelőzési protokollokról, a biztonságos munkakörnyezet kialakításáról, a munkavállalók jogainak tudatosításáról és biztosításáról, jó gyakorlatokról, etikai kódexekről, a független terület szerepvállalásáról – színházon innen és azon túl.
Beszélgetés Kelemen Kristóffal
ELTE BTK, 2023. április 6.
A beszélgetést vezette: Schuller Gabriella
Kelemen Kristóf (1990, Pécs) rendező, író, dramaturg, színházcsináló. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen szerzett dramaturg diplomát, majd ugyanitt doktori fokozatot is. A színházi munka során számos feladatkörben kipróbálta magát: független és kőszínházi előadások rendezőjeként és írójaként, lecture peformance-ok előadójaként, együttműködésben születő projektek alkotójaként. Az előadásai formailag és műfajilag is különböznek, a munkafolyamatokra kísérletekként, alkotói kalandokként tekint: készített dokumentumszínházi előadást, interaktív színházi vetélkedőt, fikciós drámát és online élőzéssel egybekötött idegenvezetést. Munkái kutatásokon alapulnak, és jelenkori társadalmi és politikai kérdéseket járnak körül, miközben kevésbé látható történelmi momentumokat tematizálnak. Előadásaival számos nemzetközi fesztiválon szerepelt, többek között a drezdai Fast Forward, a müncheni Spielart és a Theaterfestival Basel programjában. Alkotói munkásságát 2020-ban Junior Prima díjjal jutalmazták.
Beszélgetés Fodor Tamással
ELTE BTK, 2023. május 18.
A beszélgetést vezette: Ring Orsolya és Kalmár Balázs
Fodor Tamás színházrendező, az Orfeo Együttesből kíváló Stúdió K Színház alapítója. Életművének meghatározó terepe a korábban amatőrnek, alternatívnak, mára függetlennek nevezett színházi szféra. Több ponton is meghatározó, fontos alakja az elmúlt, lassan hatvan év magyar színháztörténetének. Az Egyetemi Színpadról és benne az Universitas Együttesről beszélgettünk vele.
Beszélgatés Gabnai Katalinnal
ELTE BTK, 2023. október 19.
A beszélgetést vezette: Schuller Gabriella
Gabnai Katalin színikritikus, egyetemi oktató, drámatanárral beszélgetett Schuller Gabriella, az életpálya meghatározó momentumaira fókuszálva. Témák: az amatőrmozgalom a hetvenes és nyolcvanas években, Népművelési Intézet, a drámapedagógia képzés hazai intézményi kereteinek alakulása, oktatói tapasztalatok, a színikritika lehetőségei, felelőssége korábban és most. Meghatározó találkozások, pályatársak, tanítványok.
Kisebbségi és többségi nézőpontok a színpadon
Beszélgetés a Független Színház tagjaival, Balogh Rodrigóval és Illés Mártonnal
ELTE BTK, 2023. november 23.
A beszélgetést vezette: Sándor Panka
Közösség és színház – Beszélgetés Schermann Mártával
ELTE BTK, 2023. december 7.
A beszélgetést vezette: Garai Judit (dramaturg, szerkesztő, ELTE BTK doktori hallgató)
Schermann Márta rendező, színészi pályáját az Arvisura Színházi Társaságban kezdte, majd Hollandiába költözött, ahol többnyire térspecifikus előadásokban dolgozott színészként. Magyarországra visszatérve azon kevés független alkotók egyike, aki közösségi, részvételi és dokumentumszínházi előadásokat hoz/ott létre. Tagja volt a PanoDrámának, majd Schermannt és alkotótársait kérte fel a TRAFÓ az intézmény 15 éves évfordulójára, hogy egy több mint 9 hónapon át tartó összművészeti projekt keretében, a kerületi lakókat és közintézményeket bevonva beszéljenek Ferencváros és a TRAFÓ történetéről. Schermann saját társulatot is alapított Faktorterminál néven, amely több európai szervezettel dolgozott együtt, és 2018 óta működteti az ART-ravaló nevű szocioművészeti projektjét, melynek célja a hátrányos helyzetű, állami gondoskodásban nevelkedett fiatal felnőttek művészeti tevékenységen keresztül történő személyiségfejlesztése, hosszabb távon pedig a társadalomba való beilleszkedésük segítése.
Milyennek látjuk Bodó Viktor színházát?
2024. január 15. zoom
A beszélgetést vezette: Závada Péter
Bodó Viktor (1978 –) Jászai Mari-díjas magyar színész, rendező, író, díszlettervező. Az egykori Színház- és Filmművészeti Főiskolán 2001-ben színész, majd 2003-ban rendező diplomát szerzett. 1999-től 2002-ig a Krétakör, 2003-tól 2006-ig a Katona József Színház társulatának tagja. 2008-tól 2015-ig a Szputnyik Hajózási Társaság alternatív színházi formáció vezetője.
Viktorral többek között arról beszélgettünk, hogy hogyan jellemezhetnénk egyedi, azonnal felismerhető rendezői stílusát? Illetve hogy immár külföldön is elismert rendezőként miként látja a hazai és a nemzetközi független illetve kőszínházak helyzetét? Milyen vendégrendezéseken dolgozott az elmúlt években az országhatáron innen és túl? És mit gondol a börtönszínház műfajáról?
Milyen legyen/lehet a holnap városi színháza?
Gáspár Mátéval az Örkény Színház leendő ügyvezető igazgatójával Imre Zoltán beszélgetett
2024. február 8. zoom
Gáspár Máté színházvezető, kulturális menedzser, egyetemi oktató. Számos színházi vezetéssel és fejlesztéssel kapcsolatos javaslat kidolgozója. A Krétakör Színház majd 2008 után a Krétakör ügyvezetőjeként részt vett a rendszerváltozás utáni magyar színház egyik meghatározó alkotóműhelyének stratégiai és művészeti irányításában. 1991 – 1993 között színházi tanulmányokat folytatott a párizsi VIII-as számú egyetemen, majd az ELTE Bölcsészettudományi Karán szerzett diplomát magyar irodalom és francia szakon. Közben drámapedagógiai kurzust végzett, és éveken keresztül dolgozott diákszínjátszó csoportokkal, illetve pedagógusokkal. 2008-tól a Színház- és Filmművészeti Egyetem doktori képzésében vesz részt. 2007-2020 között az intézmény oktatója, osztályvezető tanára volt. Tanított a Werk Akadémián, a Veszprémi Egyetem színháztudományi szakán, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Elméleti Intézetében. 2004 és 2008 között tagja az NKA Színházi Kollégiumának. 2010-től az Open Society Institute Arts and Culture programjában a Roma Kulturális Program vezetője.
Gáspár Máté 2023. őszén Mácsai Pál felkérésére pályázatot (https://orkenyszinhaz.hu/hu/hirek/gaspar-mate-palyazata ) nyújtott be az Örkény Színház vezetésére. Ebben a pályázatban fejtette ki elképzeléseit az intézmény jövőjéről. A beszélgetés keretében elsősorban arról lesz szó, hogy milyen lesz/lehet/legyen a jövő városi színháza? Ehhez hogyan tudja hasznosítani azokat a tapasztalatokat, amiket kulturális menedzserként, a hazai színházi élet átalakítását célzó javaslatok egyik kidolgozójaként és a Krétakör Színház ügyvezetőjeként szerzett? A beszélgetésen természetesen szó lesz majd a hazai színházi struktúra múltjáról és jelenéről, a városi színházak jelenlegi működéséről, a hazai színházak nemzetközi integrációjáról, arról a kulturális, ideológiai, politikai és média-környezetről, amelyben egy városi színház szituálódik, illetve arról, hogy a pályázathoz milyen (hazai és külföldi) modelleket vett figyelembe.
Megjelenések
Gáspár Máté: “Van kedvem intézményi küldetést alakítani“